Start campagne ‘Energie besparen doe je nu’

2021-08-25T14:41:41+01:00 2016/10/18|
De campagne ‘Energie besparen doe je nu‘ is deze week gestart. Op initiatief van het Rijk, de VNG, Milieu Centraal en RVO.nl is deze campagne gericht op huiseigenaren in een label C woning of slechter.

De kick-off van de landelijke campagne was voor netwerkpartners en vond plaats in de Skylobby van het ministerie van Binnenlandse Zaken. Minister Blok was aanwezig om de definitieve tv-commercials te presenteren. Ook banken, gemeenten, makelaars, natuur- en milieuorganisaties, provincies, energieloketten, netbeheerders, energiebedrijven en adviseurs waren aanwezig.

Onderzoeksresultaten

Uit een enquête blijkt dat veel mensen geen idee hebben wat isolatie kost. De resultaten geven ook aan dat maar liefst 60 tot 70 procent van de mensen te laag inschat wat isolatie kan opleveren. De helft van de ondervraagden is echter wel (zeer) geïnteresseerd is in energiebesparende maatregelen omdat die schelen in de stookkosten, meer comfort in huis opleveren en goed zijn voor het milieu. Verder blijkt dat ruim 70% vindt het (zeer) belangrijk vindt dat de overheid energiebesparing stimuleert, aldus onderzoek van de initiatiefnemers van de campagne. Veel mensen (71 procent) kennen de verschillende mogelijkheden maar slechts een kwart weet dat er subsidie bestaat voor energiebesparende maatregelen.

Particuliere woningeigenaren en VvE’s

De campagne, met een looptijd van drie jaar in deelcampagnes, is gericht op zowel particuliere woningeigenaren als Vereniging van Eigenaren (VvE’s). Tot eind 2016 staan isolatiemaatregelen centraal en in volgende deelcampagnes kan de aandacht verschuiven naar andere maatregelen of specifieke doelgroepen, zoals VvE’s.

Radio, TV en online

De campagne wordt gevoerd via commercials op radio, TV en via online kanalen. Woningeigenaren krijgen zoveel mogelijk antwoorden op hun vragen zoals:

  • stappen doorlopen voor de offerteaanvraag
  • koppelen aan regionale energieloketten van gemeenten bedrijven voor persoonlijk advies
  • samenwerking met andere partijen, zoals bouwers, isolatiebedrijven, energieleveranciers, netbeheerders, natuur- en milieuorganisaties, gemeenten, makelaars en banken die diverse communicatiemiddelen uit de landelijke campagne inzetten bij het voeren van eigen campagnes

De gedachte van de initiatiefnemers is dat steeds meer mensen zullen kiezen voor het verduurzamen van hun woning als alle marktpartijen eenduidige informatie verstrekken en de juiste hulp bieden.

BronRVO